Mkb-ondernemers willen een accountant die niet alleen als financieel sparringpartner fungeert. Hoe geeft u invulling aan uw rol als ‘financieel geweten’ en ‘strategisch adviseur’?
Als adviseur denkt u mee met uw klant. Waar zit voor uw klant de échte winst én bedrijfswaarden? Welke stuurinformatie heeft uw klant nodig en wat vragen andere stakeholders? Zijn de gestelde prognoses nog haalbaar met de huidige bedrijfsstrategie? Kortom: vaart de ondernemer nog de juiste koers?
U krijgt praktische handvatten om het gesprek aan te gaan met uw klant. We staan stil bij de vraag ‘does the strategy needs a strategy?’: welke methodiek van strategiebepaling gebruikt u voor uw klant in welke situatie? U leert hierbij de juiste kritische vragen te stellen en – met het ondernemersplan als uitgangspunt – strategisch én bedrijfseconomisch uw klant te adviseren.
- Het strategische proces: hoe komt een goed plan tot stand?
- Revenue management: analyseren waar de echte winst bij uw klant zit
- Het strategische plan: hoe beoordeelt u de kwaliteit van bestaande plannen?
- Strategisch management: hoe zorgt u dat het strategische plan succesvol wordt uitgevoerd?
- Veranderingen doorvoeren en verbeteringen borgen
- Invulling van uw rol als bedrijfskundige accountant: de kunst van het vragen stellen
Werkwijze
Tijdens deze interactieve cursus gaat u aan de slag met herkenbare mkb-cases. U maakt analyses van klanten uit verschillende sectoren en vertaalt deze naar concrete verbetervoorstellen.